FAQ
Zkratka anglického výrazu Frequently Asked Questions, v překladu znamená často kladené dotazy.
Číslo účtu Bytového družstva
310799524 / 0300
(CZ76 0300 0000 0003 1079 9524) v měně CZK vedený u Československé obchodní banky, a.s (BIC/SWIFT kód CEKOCZPP).
Majitel účtu Bytové družstvo Ronešova 1133, 1134, 1135.
Pro komunikaci s Bytovým družstvem použijte variabilní symbol ze svého Evidenčního listu
Chci nahlásit nepořádek v domě?
Nepořádek v domě se hlásí představenstvu družstva. To rozhodne na základě vlastního prověření situace nebo například zaslané fotodokumentace, zda se jedná o havarijní úklid a je třeba povolat úklidovou službu, aby zjednala nápravu.
Jedná-li se o dlouhodobě odložené předměty u kterých není majitel znám či jiný nepořádek jehož původce není znám, rozhodne představenstvo o termínu, kdy bude úklid takového nepořádku odklizen hromadně, jelikož hromadný úklid je pro družstvo, a tudíž každého jednotlivého člena družstva menší finanční zátěží.
Je-li majitel odložených předmětů či původce nepořádku znám a neodklidí-li jej majitel či původce ani po písemné výzvě, bude v termínu stanoveném představenstvem odstraněn na náklady majitele/původce.
Zhodnotí-li představenstvo, že se jedná o nepořádek odpovídající běžnému užívání společných prostor, pak bude uklizen v rámci pravidelného úklidu viz také "Kdy je úklidový den?"
Chci nahlásit závadu
Ať už jste členem družstva, nebo podnájemníkem MČ Prahy 14 závady se hlásí na Správu majetku Prahy 14, která je v současné době Správná firmou jak pro členy Bytového družstva, tak pro MČ.
Kontakty naleznete na prosklených nástěnkách a také na webových stránkách družstva v záložce kontakty v sekci „Ostatní kontakty a havarijní servis“ (https://bdronesova.webnode.cz/kontakt/).
Správa majetku Prahy 14 se představenstva vždy dotazuje na opravy podléhající pravomoci či povinnosti družstva. Na základě takového pokynu, pak provede opravu.
I v případě, že se jedná o opravu či údržby Bytu, k níž je povinen Nájemce, může Správa majetku Prahy 14 zajistit opravu. Taková oprava jde však na vrub dotřeného Nájemce a hradí ji tedy sám.
Inkaso SIPO
Inkaso na SIPO si zadává u své banky Nájemce sám.
Své bance dá svolení k inkasu SIPO. Ve stanovený den banka zaplatí z jeho účtu platbu SIPO, převede ji na účet České pošty, s.p., která platbu zpracuje a jednotlivé platební položky následně převede na účty příjemců.
Jak postupovat v případě škodní události?
V případě škodní události kontaktujte neprodleně představenstvo Bytového družstva.
Pro co nejefektivnější a nejrychlejší vyřešení škodní události písemně e-mailem pak sdělte následující:
Poškozený/á: ...................................
Rodné číslo: ...................................
Byt. č: ...................................., patro: ...................................
Adresa: Ronešova .............., 198 00 Praha 9
e-mail: ...................................
telefon: ...................................
Připojte popis vzniku škody s přesným časem a popisem způsobené škody, případně doplňte fotodokumentací a pokud jste hlásili škodní událost své pojišťovně, pak její název a číslo škodní události.
Pokud nejste samostatně
schopni zajistit požadovanou fotodokumentaci zajistí ji zástupce pojišťovny,
nicméně výše uvedené informace je potřeba doložit alespoň rukou psaným dopisem
pro pozdější evidenci.
Poznámka aneb Jak postupovat při škodní události
Odpovědnost družstva:
-
Družstvo je odpovědné za škody způsobené na společných částech domu a technických zařízeních, které jsou ve správě družstva (např. stoupačky, střechy, společné rozvody).
-
Pokud škoda vznikne v důsledku zanedbání údržby či správy ze strany družstva nebo jeho dodavatelů, družstvo škodu řeší a zajišťuje opravu.
-
Člen družstva nebo nájemce by měl družstvu škodní událost neprodleně nahlásit, ideálně písemně s popisem a fotodokumentací.
Odpovědnost nájemce (člena družstva):
-
Nájemce je odpovědný za škody vzniklé v jeho bytě, způsobené jeho nebo osobami, které byt užívají (např. členové domácnosti, návštěvy).
-
Nájemce je také odpovědný za údržbu a drobné opravy bytu podle nájemní smlouvy.
-
Pokud nájemce způsobil škodu, družstvo má právo požadovat náhradu vzniklé škody.
Odpovědnost podnájemníka:
-
Pokud byt užívá podnájemník, odpovědnost za škody nese nájemce družstva, který je povinen podnájemníka poučit o jeho povinnostech a případně řešit škodu s podnájemníkem.
Je Bytové družstvo pojištěno?
Ano.
Jednorázový příkaz SIPO
Pro majitele chytrých telefonů a zejména internetového bankovnictví je nejjednodušším způsobem platby SIPO naskenování QRkódu v pravém horním rohu dokladu. Pozor i tato služba je zpoplatněna, nicméně je výhodnější než platba na poště.
Způsob platby SIPO a jejich ceny:
Inkasem z bankovního účtu – doklad e-mailem (5 Kč)
Inkasem z bankovního účtu – doklad poštou (18 Kč)
Jednorázovým příkazem k úhradě (18 Kč)
Na pobočce České pošty se Zákaznickou kartou (22 Kč)
Na pobočce České pošty bez Zákaznické karty (28 Kč)
U doručovatele České pošty (32 Kč)
Kdy je úklidový den?
Více o SIPO naleznete na stránkách české pošty: https://www.sipo.cz/pro-zakazniky/.
Kdy začíná a končí topná sezóna?
Pravidla pro vytápění se řídí vyhláškou č. 194/2007 Sb. Otopné období je zde definováno v ustanovení §2, odst. 1 od 1. září do 31. května následujícího roku. V tomto období se dodávka tepelné energie zahájí, když průměrná denní teplota venkovního vzduchu v příslušném místě nebo lokalitě poklesne pod +13 °C ve dvou po sobě následujících dnech a podle vývoje počasí nelze očekávat zvýšení této teploty nad +13 °C pro následující den.
Klíče
Na jednoho člena domácnosti uvedeného v Evidenčním listě či v Souhlasu s podnájmem připadá vždy jeden klíč od vchodových dveří do domu. Bytové družstvo má k dispozici na Správě majetku u pana Žáčka viz "Ostatní kontakty a havarijní servis" (https://bdronesova.webnode.cz/kontakt/) na stránkách BD Ronešova nebo na stranách Správy majetku Prahy 14 (https://smp14.cz/kontakty/zamestnanci).
Část klíčů přešla do majetku družstva a do vyčerpání zásob budou k dispozici na Správě Majetku Prahy 14 bezplatně. Po vyčerpání zásob, bude klíč zpoplatněn náklady na jeho pořízení.
Koho mám volat v případě havárie mimo pracovní dobu?
Hlášení havarijních oprav mimo pracovní dobu, o víkendech a svátcích
Výtahy – SCHMITT+SOH
+420 353 433 726
+420 602 423 703
Havárie topení a teplá voda – CigDus s.r.o.
+420 733 642 111
Firma CigDus s.r.o.
zajišťuje provoz Vaší předávací stanice tepla a teplé vody.
Pžřehledná tabulka zde:
https://bdronesova.webnode.cz/kontakt/
Koho mám volat v případě havárie v pracovní době?
Hlášení havarijních oprav v pracovní době
Žáček Michal, hlavní technik, SVJ a BD -
m.zacek@spravamaj14.cz, +420 281 021 479
Jaroslav Vlčko, facility manager, j.vlcko@spravamaj14.cz, +420 281 021 462, +420 730 569 979
pondělí 7:30 až 18:00
úterý 7:30 až 15:30
středa 7:30 až 18:00
čtvrtek 7:30 až 14:30
pátek 7:30 až 14:00
Má problém/dotaz a jsem členem družstva. Na koho se mám obrátit?
Kontaktujte členy představenstva, pokud možno písemně, e-mailem, nebo kontaktním formulářem na stránkách družstva. Vše potřebné naleznete v sekci kontakty (https://bdronesova.webnode.cz/kontakt/)
Má problém/dotaz a nejsem členem družstva. Na koho se mám obrátit?
Kontaktujte zaměstnance Správy majetku Prahy 14 (https://smp14.cz/kontakty/zamestnanci), která v této věci MČ Prahy 14 zastupuje.
Mám podezření na černý podnájem
Kontaktujte členy představenstva, pokud možno písemně, e-mailem, nebo kontaktním formulářem na stránkách družstva. Vše potřebné naleznete v sekci kontakty (https://bdronesova.webnode.cz/kontakt/).
Mám zájem o vykonávání práce pro Bytové družstvo
Chcete-li například provádět úklid, drobné instalatérské práce či nabízíte jinou službu kontaktujte členy představenstva. Představenstvo vám sdělí, zda je něco takového možné a pokud ano za jakých podmínek. Je v pravomoci představenstva zvážit, zda je taková služba pro družstvo výhodná a zda vaší nabídky využije.
Mimořádná splátka
Mimořádné splátky či doplacení úvěru jsou možné.
Bezplatně lze takto učinit v období fixace, tj. 5 let od počátku čerpání úvěru.
S poplatkem lze učinit takový vklad i dříve.
Dle Zákona o spotřebitelském úvěru lze provést mimořádný vklad kdykoliv bez sankcí, nicméně banky mají dle téhož zákona nárok na poplatek ve výši svých nákladů.
Dle úvěrové smlouvy, tedy smluvní dohody mezi bankou a klientem – je domluven a smluvně potvrzen mechanismus jakým je klientovi umožněno splácení úvěru, a i předčasné splacení úvěru.
Toto je individuální a v našem případě je družstvu umožněno předčasné splácení úvěru po dohodě s bankou za vzájemně domluvený poplatek.
Banka měla a má nemalé náklady při získání úvěru a jeho spravováním, například náklady související s opuštěním pozice zafixované sazby z důvodu mimořádné splátky a dále na zpracování požadavku klienta na přípravu smluvní dokumentace atd., což se pak promítá do stanovení poplatku.
O tom, že bude bezplatný mimořádný vklad u zvolené banky možný jen v období fixace byli členové družstva informování na členské schůzi konané 1.8.2022 a s nabídkou banky souhlasili.
Chce-li některý člen družstva učinit mimořádný vklad, kontaktuje představenstvo Bytového družstva. To mu na základě jeho žádosti zjistí u banky, kolik budou činit náklady na uskutečnění takového vkladu. Jakmile družstevník podmínky písemně odsouhlasí a určenou částku složí na účet družstva, kontaktuje představenstvo banku a o mimořádný vklad požádá. Takový bude proveden nejpravděpodobněji v dalším měsíci. Po stržení mimořádné splátky, která probíhá společně s řádnou splátkou vždy k 20. v měsíci bude provedena kontrola úhrady a po obdržení nového splátkového kalendáře (obvykle na konci měsíce) z banky bude družstevníkovi vypočítána nová výše splátky. V Případě doplacení podílu se ukončí splácení.
V obou případech obdrží družstevník nový Evidenční list, na kterém bude akruální výše poplatků.
Na vyžádání poskytne představenstvo Družstevníkovi potvrzení o platbě. Takové potvrzení je zcela postačujícím dokladem například o doplacení podílu a není třeba sepisovat Dodatek ke Smlouvě o dalším členském vkladu.
Nájemní smlouva (Smlouva o nájmu družstevního bytu)
Smlouva o nájmu družstevního bytu (Smlouvy) je smlouvou mezi Bytovým družstvem Ronešova 1133, 1134, 1135 a členem bytového družstva.
Právo nájmu družstevního bytu spojeno s družstevním podílem Nájemce.
Bytové družstvo Ronešova 1133, 1134, 1135 (Pronajímatel) přenechává Nájemci Byt do užívání pro zajištění bytových potřeb Nájemce, případně i bytových potřeb členů jeho domácnosti.
Nájemce Byt na základě Smlouvy převzal do svého užívání a zavázal se platit za to Pronajímateli nájemné stanovené touto smlouvou a plnit řádně a včas své povinnosti vyplývající z právních předpisů, této Smlouvy, Stanov, Smlouvy o dalším členském vkladu, Domovního řádu a dalších vnitřních předpisů Družstva. S nájmem Bytu je spojeno také právo Nájemce užívat společné prostory Domu a zařízení Domu a požívat plnění spojená s užíváním Bytu.
Nájemní smlouvy má Pronajímatel v kopii ve svém držení.
Jestliže nejste členem družstva, pak nemáte smlouvu nájemní, nýbrž podnájemní viz také Podnájemní smlouva.
Tato smlouva se vztahuje k užívání bytu, nikoliv k jeho financování.
Nájemcem se může stát pouze člen družstva, který má s družstvem uzavřenou nájemní smlouvu.
Smlouva upravuje práva a povinnosti při užívání bytu – placení nájemného, záloh na služby, chování v domě, opravy, rekonstrukce apod.
Nájemní smlouva je vázána na členství v družstvu – pokud zanikne členství, zaniká i nájemní vztah.
Při převodu družstevního podílu automaticky přechází i nájemní právo na nového člena.
Nepořádek v okolí domu
Pozemky kolem domu nejsou ve vlastnictví Bytového družstva, a proto je v takovém případě nutné kontaktovat MČ, aby pořádek zajistila.
Pokud je však původcem nepořádku bytové družstvo nebo některý z jeho členů, pak se může stát, že MČ část bude pokutovat Družstvo za nepovolenou skládku. V takovém případě bude družstvo náhradu škody vymáhat na tom, kdo nepořádek způsobil.
Pokud se nenalezne viník, pak náklady na uhrazení pokuty půjdou na vrub všech členů družstva, kteří se o ně podělí.
Je proto v zájmu všech členů družstva i podnájemníků udržovat pořádek v okolí domu.
Jednou výjimkou, kdy zajištuje úklid družstvo je svoz volně odloženého odpadu na veřejně přístupném prostranství v okolí 3 m všemi směry od místa stanoviště sběrných nádob směsného komunálního odpadu u domu ve správě Bytového družstva. Svoz je prováděn v pravidelné četnosti 1x měsíčně, a to vždy v úterý v 2 týdnu v daném měsíci.
Směsným odpadem se rozumí domovní odpad. V žádném případě se nejedná o stavební suť po rekonstrukcích a podobně. Takovou je povinen odstranit původce na vlastní náklady.
Doporučujeme využití Sběrných dvorů viz „Sběrné dvory“
Newsletter
Máte zájem dostávat novinky z webu družstva? Pokud ano ozvěte se nám. O spuštění této služby uvažujeme. Taková agenta nesouvisí s povolením k e-mailové komunikaci s družstvem a databáze bude vedena samostatně za jiných podmínek.
Podmínky k "Povolení s e-mailovou komunikací" najdete v příslušné sekci FAQ.
Opravy v bytě
V případě, že se jedná o opravu či údržby Bytu, k níž je povinen Nájemce si provádí a hradí nájemce sám. V případě, že potřebuje odbornou pomoc a nezajistí si oprávce sám, může mu Správa majetku Prahy 14 zajistit opravu. Taková oprava jde však opět na vrub dotřeného Nájemce a hradí si ji sám.
Jedná-li se o opravu či údržbu náležící k povinnostem družstva, pak takovou opravu objednává a hradí družstvo. Náklady jsou hrazeny, z komu účelu určených fondů či v případě havarijní opravy jde úhrada dle podmínek z pojistky z jejího plnění.
Ověřený podpis
Na plných mocích, smlouvách a ani potvrzeních není ověřený podpis potřeba.
Pokud některý člen potřebuje ověřit podpis členů představenstva na nějakém dokumentu, pak může o ověření podpisu představenstvo požádat, avšak náklady za ověření jdou jemu k úhradě.
Plná moc
Plná moc je jednostranné písemné potvrzení, že smluvní zastoupení bylo ujednáno a vzniklo. Osoba, která na základě plné moci někoho jiného zastupuje, se nazývá "zmocněnec" a ten, který uděluje plnou moc, se nazývá "zmocnitel". Prostřednictvím dohody o plné moci je realizováno zplnomocnění. (Zdroj citace: Wikipedie)
Bytové družstvo má na svých stránkách „vzor plné moci pro účast na členské schůzi“.
Každý člen Družstva může písemně zmocnit jiného člena družstva nebo jinou osobu, aby jej na schůzi zastupovala.
Plná moc pro zastupování na členské schůzi musí být písemná a musí z ní vyplývat, zda byla udělena pro zastoupení na jedné nebo více členských schůzích.
Podpis na plné moci nemusí být úředně ověřen. Nikdo nesmí být na jednání členské schůze zmocněncem více než jedné třetiny všech členů družstva, jinak platí, že nemá pro jednání udělenu žádnou plnou moc.
Počet členů domácnosti
Nájemce je povinen oznamovat Pronajímateli do 15 dnů změny týkající se Nájemce a ostatních osob užívajících s ním Byt, které jsou podstatné pro vedení členské evidence Družstva a bytové evidence Pronajímatele a vyúčtování a stanovení Záloh za Služby.
Nájemce sdělí pronajímateli vždy počet osob, které mají v Bytě domácnost, a jejich jméno, datum narození, bydliště.
Neučiní-li to Nájemce ani do dvou měsíců, co změna nastala, má se za to, že hrubě porušil svou povinnost z nájmu.
Pronajímatel požaduje, aby v Nájemcově domácnosti žil jen takový počet osob, který je přiměřený velikosti Bytu a nebrání tomu, aby všechny mohly v Bytě žít v obvyklých pohodlných a hygienicky vyhovujících podmínkách. V případě, že Nájemce poruší tuto povinnost a ani na výzvu Pronajímatele neupraví počet osob ve své domácnosti, jedná se o hrubé porušení povinnosti vyplývající z nájmu.
V této souvislosti upozorňujeme, že podle § 614 zákona o obchodních korporacích může být člen z jakéhokoli družstva vyloučen, jestliže závažným způsobem nebo opakovaně porušil své členské povinnosti, přestal splňovat podmínky pro členství nebo z jiných důležitých důvodů uvedených ve stanovách. To platí i pro členy bytových družstev, s jejichž členstvím je spojen nájem družstevního bytu. (zdroj citace: realitymorava.cz)
Podnájem bytových prostor
Nájemce je oprávněn přenechat Byt do podnájmu třetí osobě, avšak jen s předchozím písemným souhlasem Pronajímatele.
Žádost o udělení souhlasu k podnájmu i souhlas s podnájmem vyžadují písemnou formu. Souhlas s podnájmem může být ze strany Pronajímatele odvolán.
Formulář, jímž lze o Povolení k podnájmu požádat je dostupný na stránkách bytového družstva (https://bdronesova.webnode.cz/formular-zadosti-o-podnajem/), ale pokud nemá Nájemce možnost si jej vytisknout sám, může o tištěnou verzi formuláře požádat představenstvo družstva.
Nájemník předá, pokud možno ve dvou vyhotoveních a vyplněný formulář členům představenstva.
Nájemní smlouva stanovuje, že v případě, že členská schůze Družstva schválí bližší pravidla či vnitřní předpisy pro udělení či odvolání souhlasu s podnájmem, bude se Pronajímatel při udělení souhlasu, či jeho odvolání řídit těmito pravidly.
Členská schůze družstva schválila dne 8.2.2023 Pravidla udělování souhlasu Družstva s podnájmem (dále jen „Souhlas“)
Souhlas s podnájmem se uděluje:
- pro každý jednotlivý případ na základě písemné žádosti o udělení Souhlasu,
- na neurčitou dobu (s možností odvolání Souhlasu),
- udělení Souhlasu se předpokládá (pokud neexistuje již v době udělování Souhlasu vážný důvod pro jeho neudělení).
Možnost odvolání Souhlasu z těchto důvodů:
- stejné důvody jako důvody pro výpověď z nájmu bytu dle občanského zákoníku,
- hrubé porušení povinnosti z nájmu dle nájemní smlouvy,
- opakované (3 případy a více) narušování zásad pro řádné soužití v domě,
- opakované porušování (3 případy a více) povinností vyplývajících z právních předpisů, Nájemní smlouvy, Domovního řádu, Stanov a vnitřních předpisů Družstva,
- rozhodnutím členské schůze bytového družstva.
V případě odvolání Souhlasu je nájemce povinen ukončit podnájemní vztah ve lhůtě 3 měsíců, která počíná běžet od prvního dne měsíce následujícího po doručení odvolání Souhlasu. V dané lhůtě musí být podnájemní vztah již řádně ukončen, nikoliv pouze podána výpověď z podnájemního vztahu.
Nájemce si je vědom toho, že v případě odvolání Souhlasu jsem povinen/povinna ukončit podnájemní vztah ve lhůtě 3 měsíců, která počíná běžet od prvního dne měsíce následujícího po doručení odvolání Souhlasu. V dané lhůtě musí být podnájemní vztah již řádně ukončen, nikoliv pouze podána výpověď z podnájemního vztahu.
Nájemce si je vědom toho, že za případné porušení povinností vyplývajících z Nájemní smlouvy, porušování Domovního řádu, Stanov či vnitřních předpisů Družstva ze strany podnájemníka, či osob užívajících s ním předmětný byt, odpovídám stejně, jako bych tento byt užíval sám.
Nájemce si je vědom toho, že je povinen podnájemníka o jeho povinnostech vyplývajících z Nájemní smlouvy, vnitřních předpisů Družstva, Stanov a Domovního řádu řádně poučit.
Nájemce si je vědom toho, že je povinen oznámit datum vzniku a datum skončení podnájemního vztahu Družstvu bez zbytečného odkladu.
Podnájemní smlouva
Nájemce má právo poskytnout pronajatou věc podnájemníkovi, pokud s tím souhlasí pronajímatel.
Nájemní smlouvu uzavírá Nájemce s Podnájemníkem.
Podnájemník je osoba, která užívá nemovitost nebo její část na základě podnájemní smlouvy. Podnájemník neuzavírá smlouvu s vlastníkem nemovitosti, ale s nájemcem, který má s vlastníkem uzavřenu nájemní smlouvu. Vlastník nemovitost (pronajímatel) však musí s možností podnájmu souhlasit. (Zdroj citace: kdojeto.superia.cz)
Znění této smlouvy je zcela na Nájemci a Bytové družstvo nevede Podnájemní smlouvy v evidenci a ani do nic nenahlíží. Případný spor řeší tedy podnájemník výhradně se svým Nájemcem.
Nájemce si je vědom toho, že souhlas s podnájmem se uděluje za určitých podmínek viz Podnájem bytových prostor.
Popelnice počet / jak často se vyváží?
Družstvo má v současné době 3 1100litrové nádoby.
Počet byl stanoven na základě předchozí zkušenosti s naplněností. Pokud se podačí dostatečně snížit například důsledným tříděním odpadu jeho objem, pak vedení družstva požádá o snížení počtu nádob, což by pro družstvo a jeho členy znamenalo finanční úsporu.
Svoz probíhá 3x týdně a to v pondělí, čtvrtek a sobotu.
Vždy jednou měsíčně v úterý v 2 týdnu měsíce probíhá svoz volně odloženého směsného odpadu na veřejně přístupném prostranství v okolí 3 m všemi směry od místa stanoviště sběrných nádob směsného komunálního odpadu u domu ve správě Bytového družstva.
Viz také Domovní řád čl. 6. Zajištění pořádku a čistoty v domě a v okolí (https://bdronesova.webnode.cz/kopie-z-domovni-rad/)
Porušování Domovního řádu či povinností
vyplývajících z Nájmu
Nájemci jednotek jsou povinni při výkonu svých práv a povinností dbát, aby v domě bylo vytvořeno prostředí zajišťující ostatním nájemcům nerušený výkon jejich práv. Výkon práv a povinností vyplývajících z užívání jednotky nesmí bez právního důvodu zasahovat do práva a oprávněných zájmů jiných osob a nesmí být v rozporu s dobrými mravy.
Důležité tady je zejména onen právní důvod.
Každý člen bytového družstva je oprávněn podat písemnou stížnost, jejíž vzor s doporučenými náležitostmi je mimo jiné vyvěšen na webových stránkách družstva (viz xxx)
K žádosti pak dotyčný přiloží důkazy, z nichž by vyplývalo, že k porušení domovního řádu dochází, a to v takové kvalitě, aby obstály u případného soudního řízení mezi družstvem a osobou nebo osobami, které se porušování domovního řádu či povinností vyplývajících z Nájmu dopouštějí.
Případně je třeba důvěryhodného a soudem přípustného svědka mít svědka, který by u soudu byl ochoten takovou činnost dosvědčit.
Bude-li taková kritéria splněna, pak se družstvo do Soudního sporu pustí, jelikož je v jeho nejlepším zájmu, aby byla pravidla daná Smlouvami, Stanovami a Domovním řádem dodržována.
Postoupil-li družstevník věc správnímu orgánu, například přestupkovému oddělení MČ Prahy 14, Policii či soudu a Správní orgán oprávněný k řešení dané věci ve věci neshledal dostatek důkazů nemůže ani Družstvo na základě stejných důkazů dojít k opačnému závěru, než došel v uvedené věci příslušný správní orgán.
Pokud by družstvo i přes nedostatek důkazů přistoupilo k soudnímu řízení či jinému právnímu sporu…
Domovní řád je vyvěšen v přízemí domu a zároveň dostupný na webových stránkách bytového družstva (https://bdronesova.webnode.cz/kopie-z-domovni-rad/)
Porušování povinností plynoucích z Nájmu
Nájemce je povinen řádně a včas plnit všechny povinnosti, které mu vyplývají z Nájemní smlouvy, Stanov družstva, Domovního řádu a dalších vnitřních předpisů Bytového družstva. Mezi nejčastější případy porušení těchto povinností patří:
- nezaplacení nájmu nebo služeb spojených s užíváním bytu ve lhůtě splatnosti,
- opakované neohlašování počtu osob žijících v bytě,
- neposkytnutí přístupu do bytu v případech oprávněných kontrol ze strany družstva (např. odečty měřidel),
- přenechání bytu do podnájmu bez předchozího souhlasu družstva,
- zásahy do konstrukce bytu nebo domu bez písemného souhlasu družstva,
- zanedbání péče o byt či společné prostory,
- obtěžování ostatních obyvatel nadměrným hlukem, zápachem, nepořádkem apod.
Dle § 614 zákona o obchodních korporacích může být člen z jakéhokoliv družstva, včetně bytového, vyloučen, pokud závažným způsobem nebo opakovaně porušil své členské povinnosti. V případě podezření na porušení povinností je vhodné kontaktovat představenstvo družstva s konkrétním popisem situace a případnými důkazy (např. fotodokumentací, svědeckým vyjádřením apod.). Postup se dále řídí pravidly pro Porušování Domovního řádu či povinností vyplývajících z Nájmu.
Potvrzení o výši splaceného vkladu
Potvrzení o výši splaceného členského vkladu vystavuje Bytové družstvo na vyžádání člena družstva. Dle § 580 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, má každý člen družstva právo získat jednou ročně takové potvrzení bezplatně.
Každé další potvrzení může být zpoplatněno, neboť se jedná o administrativní úkon nad rámec běžného provozu a je vyřizován výhradně v zájmu konkrétního družstevníka. Výše poplatku je stanovena ve vnitřních pravidlech družstva a vychází z nákladů spojených s vyhledáním, přípravou a vystavením dokumentu.
Žádost o potvrzení se podává písemně – ideálně e-mailem adresovaným představenstvu družstva. Potvrzení je vystavováno na jméno člena a vztahuje se k výši vkladu k aktuálnímu datu nebo ke konkrétnímu dni, pokud je uvedeno v žádosti.
Povolení s e-mailovou komunikací
Pro zajištění bezproblémové a ověřené e-mailové komunikace je třeba udělit písemný souhlas se zasíláním dokumentů a informací elektronicky. Vzhledem k tomu, že ve správě našeho bytového domu vystupují dva samostatné subjekty – Bytové družstvo Ronešova 1133, 1134, 1135 a Správa majetku Prahy 14, a.s., je třeba vyplnit a podepsat dva samostatné formuláře.
Udělění tohoto souhlasu je více než doporučeno, protože výrazně šetří náklady družstva – zejména na tisk, obálky a poštovné. Umožňuje navíc rychlejší a spolehlivější doručování důležitých informací.
1) Souhlas s e-mailovou komunikací s Bytovým družstvem
Tento souhlas umožňuje členovi družstva přijímat důležité dokumenty a oznámení přímo od představenstva družstva prostřednictvím e-mailu. Tento souhlas zůstává v platnosti i v případě změny správní firmy, a je tedy vázán přímo na vztah mezi členem a družstvem.
Formulář ke stažení je dostupný zde:
Souhlas
s e-mailovou komunikací pro družstvo
2) Souhlas s e-mailovou komunikací se Správou majetku Prahy 14
Tento souhlas se vztahuje na přímou komunikaci se správcem domu, tj. Správou majetku Prahy 14, a.s., která zajišťuje technickou a administrativní správu budovy. V případě, že v budoucnu dojde ke změně správce, je nutné nový souhlas vystavit znovu novému subjektu.
Formulář ke stažení je dostupný zde:
Souhlas s e-mailovou komunikací pro Správu majetku
Pravidla souhlasu s podnájmem
Souhlas s podnájmem se uděluje:
- pro každý jednotlivý případ na základě písemné žádosti Nájemce o udělení souhlasu,
- na neurčitou dobu (s možností jeho odvolání),
- předpokládá se, že souhlas bude udělen, pokud neexistuje vážný důvod pro jeho neudělení.
Souhlas s podnájmem lze odvolat zejména z těchto důvodů:
- stejné důvody jako u výpovědi z nájmu bytu podle občanského zákoníku,
- hrubé porušení povinnosti z nájmu dle nájemní smlouvy,
- opakované (3× a více) narušování zásad pro řádné soužití v domě,
- opakované porušování (3× a více) povinností vyplývajících z právních předpisů, Nájemní smlouvy, Domovního řádu, Stanov či jiných vnitřních předpisů družstva,
- rozhodnutím členské schůze Bytového družstva.
Pokud dojde k odvolání souhlasu s podnájmem, je Nájemce povinen podnájemní vztah ukončit do 3 měsíců, přičemž lhůta běží od prvního dne měsíce následujícího po doručení oznámení o odvolání souhlasu. Ve lhůtě musí být podnájemní vztah řádně ukončen, nikoli pouze vypovězen.
Úplné znění dokumentu „Pravidla souhlasu s podnájmem“ bylo schválené Členskou schůzí a bude na webu zveřejněno dodatečně.
Proč nejsou vhodné SMS?
Vzhledem k tomu, že všichni členové volených orgánů družstva jsou v produktivním věku a přes den tedy ve svých zaměstnáních, není možné zaručit, že si SMS přečteme včas nebo že na ni bude navazovat odpovídající evidence a reakce.
SMS zprávy:
- snadno zapadnou mezi osobními zprávami,
- neumožňují přehledné zpracování ani sdílení podnětů s ostatními členy představenstva,
- nejsou vhodné pro zasílání fotodokumentace, která je často zásadní pro posouzení situace (zejména u škod, závad nebo porušení řádu),
- dochází u nich k degradaci kvality podkladů, SMS zprávy musíme pro potřeby evidence kopírovat, snímat obrazovky apod., což zvyšuje administrativní zátěž.
Z těchto důvodů žádáme všechny členy i nájemce, aby využívali e-mail nebo kontaktní formulář na stránkách družstva. Tímto způsobem lze podání přehledně zpracovat, zaevidovat a efektivně řešit.
Proč raději vedení družstva napsat než volat?
Všichni členové představenstva vykonávají svou činnost dobrovolně a mimo svou běžnou pracovní dobu. Během dne se věnují svému zaměstnání a nemusí být telefonicky dostupní. Z těchto důvodů preferujeme písemnou komunikaci – e-mailem nebo kontaktním formulářem na webu.
Písemná forma má navíc tyto výhody:
- "Co je psáno, to je dáno" – máme jasně zaznamenané, kdo, kdy a co požadoval,
- lze snadno předat informaci ostatním členům představenstva,
- pomáhá nám udržet přehled, zajistit dohledatelnost a návaznost při řešení požadavků.
Telefonát může být vhodný pro rychlou domluvu, ale vždy doporučujeme zásadní věci následně potvrdit písemně – např. shrnout e-mailem nebo pomocí formuláře.
Provádí se či neprovádí generální úklid?
V současné době se generální úklid neprovádí. Na členské schůzi k tomu proběhla neformální diskuse a vzhledem k nákladovosti i obsahu běžného úklidu nebyl generální úklid formálně schválen jako pravidelná činnost.
Představenstvo má však pravomoc mimořádný úklid objednat, pokud to situace vyžaduje – například při nadměrném znečištění nebo potřeby důkladnějšího zásahu (např. mytí stěn, osvětlení, sklepů apod.).
O takovém úklidu bude rozhodnuto podle aktuální potřeby a možností rozpočtu družstva.
Pronájem nebytových prostor
V současnosti má Bytové družstvo Ronešova 1133, 1134, 1135 tři podnájemníky nebytových prostor, kteří byli historicky převzati z dob správy domů MČ Praha 14. Vztah k těmto nájmům byl upraven dodatky ke smlouvám a z právního hlediska je jejich užívání v souladu s platnými předpisy i rozhodnutími družstva.
Jakýkoli nový pronájem nebytového prostoru však podléhá schválení členské schůze. O využití těchto prostor rozhoduje družstvo jako celek, přičemž záměr k pronájmu musí být předem projednán a odsouhlasen.
V případě, že by v budoucnu vznikla oprávněná námitka některého člena družstva vůči stávajícímu pronájmu, má členská schůze pravomoc situaci projednat a případně rozhodnout o dalším postupu, včetně možnosti vypovězení smlouvy v souladu s jejími podmínkami a právními předpisy.
Převod do osobního vlastnictví
Dle platných stanov Bytového družstva Ronešova 1133, 1134, 1135 a v souladu s právními předpisy není převod bytové jednotky do osobního vlastnictví možný po dobu 6 let od vzniku družstva.
Bytové družstvo bylo zapsáno do veřejného rejstříku dne 10. prosince 2021, a tedy nejdříve možný převod do osobního vlastnictví může být uskutečněn po 10. prosinci 2027.
Tato šestiletá lhůta je závazná bez ohledu na to, zda má konkrétní člen již doplacen další členský vklad. Po dobu jejího trvání nelze převod do osobního vlastnictví ani schválit členskou schůzí.
Po uplynutí této lhůty lze převod umožnit, pokud jsou splněny následující podmínky:
- člen má zcela doplacen další členský vklad,
- členská schůze schválí vznik samostatného společenství vlastníků jednotek (SVJ) pro daný dům (postačuje většina hlasů přítomných členů),
- jsou dodržena interní pravidla a právní rámec.
Převodem jednotky do osobního vlastnictví automaticky vzniká SVJ (společenství vlastníků jednotek) pro daný dům a Bytové družstvo se stává jeho členem.
Družstvo bude mít v nově vzniklém SVJ většinový podíl hlasovacích práv, dokud poměr velikosti podílů převedených do vlastnictví nepřeváží nad metráží vlastněnou družstevníky. Jelikož se hlasovací práva v SVJ řídí velikostí spoluvlastnických podílů, bude mít družstvo po delší dobu také rozhodovací vliv, dokud nepřevede většinu bytů.
Na schůzích SVJ družstvo zastupuje jeden nebo více členů představenstva, kteří hlasují jménem družstva jako vlastníka zbylých jednotek.
Převod družstevního podílu na osobu
blízkou
Převod družstevního podílu na nejbližšího rodinného příslušníka je za stanovených podmínek možný bez nutnosti schválení členskou schůzí ani představenstvem.
Podle článku 6 odst. 3 stanov Bytového družstva Ronešova 1133, 1134, 1135 může nabýt družstevní podíl pouze fyzická osoba, která ke dni vzniku členství splňuje podmínky uvedené ve stanovách – výjimku tvoří pouze nejbližší rodinní příslušníci.
Za nejbližší rodinné příslušníky se pro účely převodu považují:
- manžel/manželka,
- registrovaný partner,
- dítě,
- vnuk/vnučka,
- rodič,
- prarodič,
- sourozenec,
- tchýně/tchán,
- zeť/snaha.
Jiné osoby (např. partneři nesezdaní, osoby žijící ve společné domácnosti apod.) nejsou přípustnými nabyvateli podílu bez splnění všech vstupních podmínek členství.
Co je potřeba doložit:
- čestné prohlášení o převodu družstevního podílu a o existenci příslušného rodinného vztahu,
- ověřené podpisy převodce i nabyvatele – tím je zaručena jejich totožnost a pro družstvo vzniká právně bezpečný podklad k zápisu změny,
- kontaktní a osobní údaje nabyvatele podílu (např. pro evidenci SIPO, komunikaci, evidenci apod.)..
- Smlouva o nájmu družstevního bytu:
- Ačkoliv nová nájemní smlouva na jméno nového člena není ze zákona povinná, Bytové družstvo Ronešova 1133, 1134, 1135 ji na žádost nového člena vystavuje. Jde o vstřícné administrativní opatření pro přehlednost a právní jistotu, které ale není právně vymahatelné – nelze se domáhat jejího vystavení soudní cestou.
- Práva a povinnosti nájemce i člena družstva vznikají i bez nové smlouvy, přecházejí totiž spolu s převodem družstevního podílu a jsou od toho okamžiku závazná.
- Pro zajištění férového a přehledného vyúčtování doporučujeme, aby při převodu podílu byly zapsány a předány družstvu aktuální stavy měřidel (voda, teplo apod.). To umožní přesné rozúčtování nákladů mezi původním a novým členem družstva.
Převod družstevního podílu na osobu, která není osobou blízkou
Do 10. prosince 2027 (tedy po dobu 6 let od založení družstva dne 10. prosince 2021) není převod družstevního podílu na osobu, která není osobou blízkou přípustný. Tato ochranná lhůta je zakotvena ve Stanovách družstva a platí pro všechny převody mimo úzký okruh rodinných příslušníků (viz heslo "Převod družstevního podílu na osobu blízkou").
Po 10. prosinci 2027:
Po uplynutí této lhůty bude možné převést družstevní podíl i na osobu, která není osobou blízkou, za následujících podmínek:
- Nabyvatel musí splňovat podmínky členství uvedené ve Stanovách, např. plnou svéprávnost, trvalý pobyt na území ČR, souhlas se stanovami a vnitřními předpisy družstva.
- Pokud tyto podmínky splní, může se stát členem družstva bez dalšího schvalování.
- Pokud podmínky nesplní, musí být o jeho přijetí rozhodnuto členskou schůzí.
Stanovy výslovně umožňují výjimku z těchto podmínek pouze pro osoby blízké, a to při převodu nebo přechodu družstevního podílu. U všech ostatních případů má družstvo možnost nového člena odmítnout, pokud neodpovídá požadavkům stanoveným stanovami.
Tímto způsobem si družstvo zachovává kontrolu nad svou členskou základnou i po skončení ochranné lhůty.
Rekonstrukce
Rekonstrukce a úpravy v bytech jsou právem nájemce, ovšem pouze za předpokladu, že:
- Nezasahují do společných částí domu (např. nosné zdi, rozvody, stoupačky, okna, vchodové dveře atd.), nebo
- jsou v souladu s právními předpisy a s podmínkami danými Stanovami družstva, případně vyžadují souhlas družstva.
Kdy potřebujete souhlas družstva?
Souhlas je potřeba např. při:
- bourání nebo posouvání příček,
- zásazích do elektroinstalace, plynových rozvodů nebo stoupaček,
- výměně vstupních dveří, oken (vzhledem k požadavkům na jednotný vzhled domu),
- změně dispozice bytu,
- zásazích do lodžií, balkonů nebo jejich zasklívání.
Souhlas se žádá písemně před zahájením rekonstrukce – žádost by měla obsahovat popis plánovaných prací, rozsah zásahu, ideálně nákres nebo fotodokumentaci a kontakt na zhotovitele.
Představenstvo posoudí vliv rekonstrukce na technický stav domu a bezpečnost, případně si vyžádá doplnění údajů. V některých případech bude třeba i stanovisko odborníka nebo stavebního úřadu.
Po rekonstrukci
Představenstvo může požádat o předložení dokumentace nebo umožnění kontroly provedených prací. Pokud rekonstrukce zasáhla do společných částí domu bez souhlasu, může družstvo požadovat uvedení do původního stavu na náklady nájemce.
Sankce za předčasné splacení
Ačkoli se často hovoří o "sankci" za předčasné splacení úvěru, ve skutečnosti nejde o sankci v právním smyslu, nýbrž o kompenzaci nákladů, které vznikají bance při mimořádné splátce mimo období fixace.
Podle zákona o spotřebitelském úvěru má sice klient právo na mimořádné splacení kdykoliv, ale banka má právo na náhradu účelně vynaložených nákladů, například:
- náklady spojené s opuštěním zajištěné úrokové sazby (fixace),
- administrativní zpracování změny smluv,
- úprava splátkového kalendáře apod.
Jak to funguje v našem družstvu?
- Bez poplatku lze mimořádný vklad provést pouze v roce fixace, tedy každých 5 let od začátku čerpání úvěru.
- Mimo rok fixace družstvo umožňuje mimořádné splacení úvěru pouze na základě žádosti člena. Banka pak vyčíslí kompenzační náklady a ty hradí člen družstva, nikoli družstvo jako celek.
- Družstvo vyhlašuje možnost mimořádného vkladu jednou ročně na členské schůzi. Termín, pokyny a kontaktní e-mail pro žádosti jsou vždy zveřejněny ve výzvě ke schůzi.
Sběrné dvory
K odkládání objemného odpadu, který nepatří do běžného směsného ani tříděného odpadu, slouží tzv. sběrné dvory. Jedná se o specializovaná sběrná místa určená pro obyvatele města, kde mohou bezplatně nebo za minimální poplatek odložit např.:
- nábytek,
- elektrospotřebiče,
- koberce,
- stavební suť z drobných domácích oprav,
- větve, listí a další bioodpad,
- a jiné odpady, které nelze běžně vytřídit.
Kde je nejbližší sběrný dvůr?
Informace o sběrných dvorech, včetně otevírací doby, adresy, seznamu přijímaných druhů odpadu a mapy velkoobjemových kontejnerů v okolí naleznete přehledně na webových stránkách družstva zde:
Mapa velkoobjemových kontejnerů a informace o sběrných dvorech
Seznam členů družstva
Bytové družstvo vede evidenci svých členů, která obsahuje údaje nezbytné pro výkon členských práv a povinností podle zákona a stanov.
Tato evidence není veřejná a není volně přístupná ostatním členům družstva ani třetím osobám – slouží pouze pro interní potřeby družstva a je chráněna dle pravidel GDPR.
Přístup k údajům z evidence je možný pouze v zákonem stanovených případech a po předchozí žádosti a projednání s představenstvem.
Smlouva o dalším členském vkladu
Tato smlouva se týká financování koupě nemovitostí – konkrétně se jedná o podíl každého člena na splácení úvěru, který družstvo čerpá.
- Další členský vklad je peněžní příspěvek, který se váže na konkrétní byt a je určen na splacení části kupní ceny domu.
- Vklad se splácí měsíčně formou tzv. Pořizovacího fondu.
- Tento vklad není návratný, dokud člen nevystoupí z družstva nebo se byt nepřevede do jeho vlastnictví.
- Při převodu podílu (např. při prodeji bytu) všechny povinnosti i práva z této smlouvy automaticky přecházejí na nového člena – nabyvatele.
- Smlouva řeší i případné mimořádné splátky, úroky z prodlení a sankce za neplacení.
- Družstvo má právo vyhlásit možnost mimořádné splátky jen v určitém období (např. při konci fixace úvěru), aby nevznikaly náklady z předčasného splacení – tzv. kompenzace banky, která ale není formálně sankcí.
Splatnost
Veškeré pravidelné platby (nájemné, zálohy na služby a splátky dalšího členského vkladu) jsou splatné vždy k 20. dni v měsíci.
Platba musí být k tomuto datu připsána na účet Bytového družstva, nikoliv pouze odeslána.
Doporučujeme využít trvalý příkaz nebo inkaso přes SIPO, aby nedocházelo k prodlení a případným sankcím. V případě prodlení se může družstvo domáhat úroků z prodlení dle smluvních ujednání a zákona.
Stížnost
Máte-li podezření na porušování povinností, pravidel slušného soužití nebo jiný závažný problém, můžete podat stížnost představenstvu Bytového družstva.
Postup:
Stížnost musí být písemná.
Doporučujeme použít vzorový formulář stížnosti, který je ke stažení zde:
Formulář musí obsahovat:
Jméno stěžovatele (tj. osoby, která stížnost podává),
Předmět stížnosti (čeho se stížnost týká),
Návrh řešení (co navrhujete jako nápravu nebo výstup),
Datum a podpis stěžovatele.
Pokud je to možné, přiložte důkazy, které vaše tvrzení podpoří (např. fotografie, svědecké výpovědi, záznamy apod.).
Lhůta pro vyřízení:
Představenstvo je povinno se stížností zabývat a vyjádřit se k ní do 30 dnů (§
čl. 27 odst. 7 písm. e) stanov).
Pokud se jedná o porušení členských povinností, je družstvo oprávněno případ
dále řešit dle stanov čl. 27 odst. 7 písm. i).
Trvalý příkaz versus SIPO
Členové družstva si mohou pravidelné platby (nájemné, zálohy, splátky dalšího členského vkladu) hradit buď:
1. Trvalým příkazem
- Každý měsíc odešle vaše banka platbu ve vámi zadané výši na účet Bytového družstva.
- Výhoda: přímá kontrola nad platbou.
- Nevýhoda: musíte sami upravit částku, pokud se změní (např. po ročním vyúčtování nebo mimořádném vkladu).
- Doporučení: Mějte v bance nastaven dostatečný limit pro odchozí platbu, jinak může platba v měsíci s vyšší částkou selhat a vznikne nedoplatek.
2. SIPO (inkaso přes Českou poštu)
- Družstvo vám každý měsíc nahlásí přesnou výši platby, kterou Česká pošta inkasuje z vašeho účtu.
- Výhoda: částka se upravuje automaticky, nemusíte nic měnit.
- Nevýhoda: musíte mít aktivní SIPO a svolení k inkasu z bankovního účtu.
- Doporučení: I v případě SIPO je nutné mít v bance nastaven dostatečný limit pro inkaso, jinak platba neproběhne a vznikne nedoplatek.
Více o možnostech SIPO najdete na stránkách České pošty: www.sipo.cz
Tříděný odpad
Popelnice na tříděný odpad (papír, plast, sklo, nápojové kartony apod.) nejsou ve vlastnictví Bytového družstva, ale spadají pod správu hlavního města Prahy. Umístění těchto nádob zajišťuje městská část, stejně jako jejich pravidelný svoz.
Družstvo odpovídá pouze za nádoby na směsný komunální odpad (viz také heslo „Popelnice – počet / jak často se vyváží?“).
Pro větší předměty, objemnější odpad,
elektroniku nebo stavební suť využijte sběrné dvory – jejich přehled naleznete
na stránkách družstva:
Mapa velkoobjemových kontejnerů a sběrných dvorů
Ubytování uprchlíků z Ukrajiny / ubytování další osoby
Ubytování uprchlíků z Ukrajiny se řídí stejnými pravidly jako ubytování kohokoliv jiného. Je nutné rozlišit, zda jde o osobu blízkou, která s vámi tvoří domácnost, nebo o podnájemníka, který u vás platí nájem:
- Člen domácnosti – osobu, která s vámi dlouhodobě sdílí byt a neplatí vám nájem, oznamujete družstvu jako každou jinou změnu počtu osob v bytě. Tato oznamovací povinnost vyplývá z nájemní smlouvy a má zásadní význam pro správné stanovení záloh za služby (např. voda, odpad, úklid).
- Podnájemník – cizí osoba, která užívá byt za úplatu a není členem vaší rodiny, musí být nahlášena a ubytována pouze se souhlasem Bytového družstva. Podnájem podléhá pravidlům pro souhlas s podnájmem (viz heslo Podnájem bytových prostor a dokument Pravidla souhlasu s podnájmem).
V obou případech (člen domácnosti i podnájemník) je nájemce povinen nahlásit skutečný počet osob v bytě, a to do 15 dnů od změny. Neoznámení změny může být posuzováno jako hrubé porušení povinností vyplývajících z nájemní smlouvy.
Účetní uzávěrka
Účetní uzávěrka Bytového družstva se sestavuje vždy za kalendářní rok. Po jejím vyhotovení:
- provádí její kontrolu Kontrolní komise družstva,
- je předložena ke schválení na členské schůzi,
- slouží jako podklad pro projednání hospodaření družstva za uplynulé období.
Součástí účetní uzávěrky bývá i zpráva o hospodaření a návrh na rozdělení případného zisku (nebo způsob úhrady ztráty). Vyúčtování služeb není součástí účetní uzávěrky, ale předkládá se zpravidla samostatně.
Velkoobjemové kontejnery
Velkoobjemové kontejnery na objemný odpad nejsou ve správě Bytového družstva – jejich umístění a odvoz zajišťuje hlavní město Praha prostřednictvím městské části.
Jejich aktuální rozmístění, časy
přistavení a podmínky využití naleznete na stránkách družstva:
Mapa velkoobjemových kontejnerů a sběrných dvorů
Nepatří sem nebezpečný odpad, stavební suť ani elektroodpad – ten je nutné odvézt do příslušného sběrného dvora.
Vstup na střechu
Vstup na střechu je přísně zakázán všem nepovolaným osobám.
Střecha domu je technickým prostorem, do kterého mají přístup pouze pracovníci Správy majetku Prahy 14 nebo smluvní dodavatelé – vždy na základě pověření, hlášení závady nebo nutné údržby.
Neoprávněný vstup na střechu je nejen porušením bezpečnostních předpisů, ale i hrubým porušením Domovního řádu, které může vést k sankcím vůči osobě, která se jej dopustí.
Vyúčtování nedoplatky
V případě, že z ročního vyúčtování služeb nebo energií vyplyne nedoplatek, je člen družstva nebo nájemce povinen jej uhradit do 3 měsíců ode dne doručení vyúčtování – jak stanovují Stanovy družstva (čl. 22 odst. 6).
Nedoplatek lze uhradit:
- bankovním převodem na účet družstva (variabilní symbol najdete na Evidenčním listu),
- složením hotovosti na pokladně Správy majetku Prahy 14 (dle jejich pokynů),
- nebo složenkou, pokud byla zaslána spolu s vyúčtováním.
Pokud má člen družstva nebo nájemce udělen souhlas s elektronickou komunikací, je povinen si doručenou dokumentaci hlídat ve své e-mailové schránce. Družstvo považuje e-mailové odeslání vyúčtování za prokazatelné doručení, stejně jako doporučený dopis.
Nedodržení lhůty může být posuzováno jako porušení povinnosti člena družstva.
Vyúčtování přeplatky
Pokud z ročního vyúčtování služeb nebo energií vyplyne přeplatek, bude tento přeplatek vrácen do 3 měsíců od doručení vyúčtování, jak stanovují Stanovy družstva (čl. 22 odst. 6).
Přeplatek je zasílán:
- na účet uvedený na Evidenčním listu, pokud je v evidenci družstva,
- nebo poštovní poukázkou, pokud účet není uveden.
Z tohoto důvodu doporučujeme aktualizovat číslo účtu u představenstva družstva, zejména v případě jeho změny, aby mohla být platba provedena správně a včas.
V případě souhlasu s elektronickou komunikací přebírá člen odpovědnost za kontrolu e-mailové schránky. Družstvo považuje zaslání vyúčtování e-mailem za prokazatelné doručení, stejně jako doporučený dopis.
Pozor: V některých případech (např. při dluzích vůči družstvu) může být přeplatek použit k započtení.
Zábor družstevních prostor
Společné prostory domu jsou ve vlastnictví Bytového družstva Ronešova 1133, 1134, 1135 a nesmí být využívány pro soukromé účely jednotlivých nájemců či členů družstva.
Na základě platné legislativy v oblasti požární ochrany a s odkazem na Domovní řád (čl. 6) je v těchto prostorách zakázáno cokoliv odkládat, a to včetně:
- bot, botníků, sušáků, květináčů, židlí a dalšího nábytku,
- kol, kočárků, lyží, sáněk apod., pokud pro ně není vyhrazen speciální prostor.
Tento zákaz je závazný a slouží k zajištění:
- průchodnosti únikových cest,
- ochrany zdraví a života obyvatel domu,
- splnění požadavků požární bezpečnosti, jak je stanoví Hasičský záchranný sbor ČR.
Porušení tohoto zákazu:
- je porušením Domovního řádu,
- může být předmětem písemné výzvy nebo řešeno sankčně,
- může vést i k zásahu ze strany hasičského sboru při kontrole.
Pokud by kdokoliv potřeboval využívat některý z uzavřených společných prostor (např. bývalou sušárnu), musí předem požádat představenstvo družstva a uzavřít příslušnou smlouvu o výpůjčce nebo nájmu.
Žádost
Členové družstva mohou předkládat žádosti, návrhy či podněty představenstvu družstva, které je povinno se k nim vyjádřit do 30 dnů (viz čl. 27 odst. 7 písm. e) stanov družstva).
Pro podání žádosti doporučujeme využít
připravený formulář, který je dostupný na stránkách družstva:
Vzor žádosti – ke stažení
Formulář obsahuje tyto základní náležitosti:
- Adresát žádosti: Bytové družstvo Ronešova 1133, 1134, 1135
- Jméno žadatele
- Předmět žádosti a návrh řešení
- Zdůvodnění žádosti
- Datum a podpis žadatele